Happy new year!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Maaike Wijk - WaarBenJij.nu Happy new year!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Maaike Wijk - WaarBenJij.nu

Happy new year!!

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

19 Februari 2015 | Vietnam, Hanoi

De eerste dag Hanoi was gekkenhuis qua verkeer omdat iedereen de stad uit trok. Duizenden motortjes en auto's reden in een wirwar door de stad met of zonder nieuwjaarsboom om op tijd te zijn bij familie. Wat een verschil met de volgende dag - de wegen waren een oase van rust en we gingen dan ook erg relaxed op weg naar Tam Coc. Tam Coc wordt ook wel het Halong Bay op land genoemd; grote rotsformaties en daartussen de rijstvelden. Erg mooi en vooral een enorm contrast met de drukte en viezigheid van de stad. Daarna een tocht op de fiets waarbij we eindelijk eens positief opvielen door onze rijkunsten. Een deel van de groep slingerde over de wegen, ontweken sloten en bomen en puften hoe zwaar het wel niet was..maar voor ons is dit natuurlijk gesneden koek! De mooiste opmerking was nog wel: aaah but you guys are Dutch!! :)
De eer van ons kikkerlandje weer hoog gehouden!

Nou had onze gids er met alles wel de sneltreinvaart erin. Ook hij wilde waarschijnlijk op tijd thuis zijn voor het Nieuwjaarsfeest. De twee tempels die we nog bezocht hebben in de oude hoofdstad waren daarom ook een beetje snel snel. Wel nog iets geleerd: in Vietnam heb je tempels en pagodes. In tempels worden koningen geëerd, de pagodes zijn de religieuze (boeddhistische) variant. Beide soorten worden vlak voor oud en nieuw druk bezocht door locals. Zo voor het nieuwe jaar wil je namelijk wel de laatste offers brengen en bovendien met de hele familie (vooral de kinderen) in traditionele kledij op de foto. Dit hadden we al gezien in Hanoi en ook hier op deze veel afgelegenere plek kwamen een aantal locals dit ritueel uitvoeren. Grappig is dat overal ook geld op de altaars wordt neergelegd. Dit is geen echt geld maar 'ghostmoney'. Blijkbaar gaat het de Vietnamezen toch te ver om echt geld in de fik te steken :)

Terug aangekomen in Hanoi zagen we dat het gebied waar ons hostel zit gelukkig nog wel gezellig druk was. Veel toeristen uiteraard maar ook jonge Vietnamese groepjes die volledig hip uitgedost met elkaar een drankje deden. Geen uitbundige feestpartijen maar al met al wel een stuk bruisender dan Ho Chi Minh City. Rond een uur of 11 zijn we naar het meer in het midden van de stad gelopen waar iedereen verzamelde voor het vuurwerk. Om 12 uur barstte het vuurwerk los! Een erg mooie show van zo'n 20 minuten, met de nodige propaganda voor Vietnam (kleurtjes van de vlag etc) die door alle selfiesticks van de Vietnamese toeschouwers (en toeristen) werden vastgelegd. Niks aftellen van tevoren of gelukkig nieuwjaar wensen om 12 uur! Nadat het vuurwerk is afgelopen gaat iedereen zo'n beetje weer naar huis en verder met offeren. Resultaat: overvolle straten die rokerig zijn van alle straatvuurtjes waar wierrook en nepgeld in rook opgaan. We vermoeden dat er in de cafés rondom het hotel er vast nog wel wat feestjes door zullen gaan, maar wij houden het voor gezien. De volgende ochtend moeten we klaar staan voor onze laatste trip: Halong Bay! Maar voor nu dus allemaal; HAPPY NEW YEAR!!!

• 19 Februari 2015 - 12:34

Barbera En Jeroen:

Hallo,

Grappig, zo'n verlaat oud- en nieuw. Ze hebben daar ook de Chinese kalender? Ik las in de krant dat het in China ook net oudjaar is geweest en dat nu het jaar van het lam begonnen is. Dat schijnt een heel ongunstig jaar te zijn om kinderen te krijgen ;')

Werd er geen particulier vuurwerk afgestoken? Drinken de Vietnamezen veel alcohol met oud- en nieuw?

Groetjes,

Barbera en Jeroen