Dag 2: Bogotá - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Maaike Wijk - WaarBenJij.nu Dag 2: Bogotá - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Maaike Wijk - WaarBenJij.nu

Dag 2: Bogotá

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

15 Februari 2017 | Colombia, Bogota

Na een warm ontbijt met rijst en kip en warme chocolademelk met kaas (ja echt dat is een combinatie) vertrokken we om 9 uur naar de zoutkathedraal van Zipaquira. Deze ligt op iets meer dan een uur rijden vanaf Bogotá. Vroeger was dit een zoutmijn, maar ongeveer een halve eeuw geleden heeft men hier een kathedraal van gemaakt. Dat klinkt misschien gek maar is een hele logische nieuwe bestemming voor de mijn; al in de tijd van de mijnwerkers waren er veel kleine kapelletjes te vinden die de mijnwerkers zelf aanlegden om zo bescherming te vragen tijdens dit gevaarlijke werk. Enorm indrukwekkend en heel mooi gedaan! Er waren kleine kapelletjes die de verschillende fases van de lijdensweg van Christus verbeelden, waarna je uiteindelijk uitkwam bij de kathedraal. Na 2 uur met Juan Guillermo rond te hebben gelopen (Paula zat in de auto te werken) gingen we op pad naar een nabij gelegen meer. Dit meer is heel bekend geworden door een bizar misverstand. Heel vroeger ging de priester van de lokale stam met een vlot met eten, bloemen en goud het meer op om te offeren aan de goden. Van vlot met goud werd het al snel "stad van goud" wat voor heel wat legendes en goudkoorts heeft geleid. We moesten haasten, want om 4 uur begon de laatste rondleiding. Qua tijd hebben we het net gehaald.. kwart voor 4 stonden we voor de ingang. Het laatste kwartier van de onverharde hobbelige weg was het begonnen te onweren en regenen. Daarom was het te gevaarlijk om de tour door te laten gaan. Al het gehaast was dus voor niets geweest. De reis niet, want het uitzicht was onderweg prachtig.

We zijn vervolgens door gereden naar een grote kaas en toetjes winkel. Want als Colombianen ergens gek op zijn, is het wel zuivel. Een hele rare gewaarwording want op een zaterdag is dit dus ook echt de Colombiaanse variant van een terrasje pakken. In een leuk uitziende supermarkt kunnen ze kazen of zoetige lekkernijen kiezen en die eten ze gezellig met z'n allen ter plekke op. Geen biertje of wijntje maar melk of koffie dus. Wel enorm druk en gezellig. Uiteraard moesten we allerlei lekkernijen proberen.

Van daaruit terug naar Bogotá via een kleine omweg zodat we via een uitkijkpunt over de stad terug reden. Alle lichtjes in de stad waren heel mooi om te zien en pas dan zie je echt tot hoe ver de stad reikt. Thuis aangekomen moesten we nog het een en ander voorbereiden voor de komende dagen. Dan gaan we namelijk met z'n tweetjes door naar het Amazonegebied!

• 15 Februari 2017 - 20:58

Ank:

Lijkt me mooi om die kapelletjes te zien! Dit was toch onder de grond? En die kathedraal was toch die we op tv gezien hebben? Ik hoop dat het was wat je verwachte! Nog fijne dagen! Dikke kus van ons.