Ho Chi Minh - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Maaike Wijk - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Maaike Wijk - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

12 Februari 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vanuit ons drijvende hotel maken we in de ochtend eerst nog een trip naar een fishfarm. Nou moet je je daar niet teveel bij voorstellen: een klein hutje op het water; een rooster in de bodem ervan waardoor je de vissen die daar gekweekt worden kunt bekijken. Gooi er wat voer in en het is een gekrioel van jewelste. Volgende stop is een ander stadje in de buurt waar we wederom een VIP tour kunnen maken; al zwaaiend en wuivend maken we onze tocht door het dorp. Soms bizarre taferelen; een klein meisje dat mama aan het helpen is en vrolijk naar ons zwaait en roept.. Om vervolgens weer terug te keren naar haar taak; het afknippen van de vissenkoppen. Overal is te zien dat Vietnam zich aan het klaarmaken is voor hun kerst- en nieuwjaarsviering. Dat eerste is een verrassing: nieuwjaar weten we dat het een aparte datum is, maar blijkbaar hadden wij t in het westen ook niet helemaal bij het rechte eind over de exacte datum van de geboorte van het kerstkindje. Ook hier hebben ze kerstbomen die ze versieren en er zijn in iedere stad of dorp wel speciale bloemenmarkten waar je ook deze bomen kunt aanschaffen. En kerstpakketten..of iets wat daar op lijkt.
Na onze boottocht gaan we verder per bus. We bezoeken eerst nog een tempel die een fantastisch uitzicht geeft over het grensgebied met Cambodja. Rijstvelden tot zover je kan kijken..wow!! In deze tempel voelen we ons meteen thuis, niet alleen blijkt Buddha gewoon een hele toffe peer (ligt met een zonnebril op een beetje te chillen in de vijver) maar ook heeft deze tempel een aantal grotten. Dit voert ons direct terug naar Jordanië, het enige wat nog mist is de shisha pijp :)
Dan weeeer een lange rit per bus naar Ho Chi Minh. Na een uurtje of 7 komen we daar aan en moeten we opschieten. We hebben namelijk afgesproken met een aantal couchsurfers. Gedrieën komen ze ons ophalen; twee Vietnamese studenten en een man uit Singapore. Ideaal om de stad een beetje te verkennen en lekker eten te proeven. Het is al met al bijzonder.. Midden op de markt worden we even alleen gelaten want de mannen hebben een leuk meisje gespot. Als ware overwinnaars komen ze terug; ze hebben namelijk haar facebook gescoord. Nou begint het voor onze Casanova pas echt... Een maandje online chatten om MISSCHIEN een officiële afspraak met haar te krijgen. Let wel: dat is geen date. Dat geldt dan met name voor Vietnamese dames. Japanse zijn - hebben we ons laten vertellen - een stuk gemakkelijker. Dat klinkt heel fout maar dat houdt zoiets in als: die willen niet je facebook login om te kijken wat je allemaal uitvreet en mag je wel al tijdens je eerste afspraakje de hand van vasthouden. Nou zijn onze gastheren absoluut een beetje bleu..maar over het algemeen genomen spotten we een cultuurverschil. De heren moesten al om 22:00 uur thuis zijn dus genieten wij daarna nog een drankje op het dakterras van een hotel in de buurt. Het uitzicht is fenomenaal!
Volgende dag zouden we rondgeleid worden door een aantal locals maar gelukkig konden we eindelijk eens uitslapen! In het hostel 's ochtends gelijk even weer gekeken hoe we naar de volgende punt van bestemming kunnen komen. Het lijkt erop dat er rond de feestdagen hier een nationale exodus is vanuit de stad naar alle uithoeken van het land. Oftewel: het leek er even op dat we niet weg kwamen.. De locals waarmee we af hadden gesproken hebben ons meegenomen naar dezelfde plek waar we de avond ervoor ook rond hadden gelopen. Blijkbaar heeft ho chi minh niet heel veel meer te bieden voor wat betreft het touristische gehalte. Hele lieve mensen (studenten) maar ze spraken zó slecht Engels en waren zó verlegen dat het eerder vermoeiend dan een leuke aanvulling was. Dat gecombineerd met het gevoel dat we écht wat moesten gaan regelen voor de verdere reis heeft ervoor gezorgd dat we na de lunch afgehaakt zijn om dit voor elkaar te krijgen. Inmiddels hebben we onze verdere reis compleet vastgelegd. Eerst even chillen op het strand in nha trang en vervolgens door naar hoi an en hanoi!

• 12 Februari 2015 - 12:26

Hans En Ank:

hoi samen,

Wat vreemd dat het daar nu kerst is lijkt ons.
    Wat een spannend verhaal.
    Die studenten moesten om 22.00 uur thuis zijn of op de campus.
    Je eerste 2 weken zitten er bijna op.
    Geniet ervan en tot horens.

groetjes ank en hans en een poot van flip

• 13 Februari 2015 - 19:00

Gert En Pauli:

Ha Maaike,
    leuk om je reisverslag te lezen. Je maakt heel wat mee en ziet mooie dingen!
    Een heel andere wereld daar. En nu dan Kerst vieren is ook gek!
    Goede reis verder en groetjes van ons.